Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, o zwrot podatku VAT za gaz mogą się ubiegać te gospodarstwa domowe, które używają tego paliwa do celów grzewczych. Oznacza to, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania domu lub mieszkania. Zwrotu podatku VAT nie otrzymają więc osoby wykorzystujące gaz tylko w kuchni do gotowania, jak również ci, którzy podgrzewają gazem wodę użytkową. Rekompensata dotyczy podatku VAT za gaz dostarczony w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Wypłata rekompensaty powiązana jest z kryterium dochodowym.
Celem refundacji podatku VAT jest wsparcie gospodarstw domowych używających urządzeń grzewczych zasilanych paliwami gazowymi w formie rekompensaty w 2023 r. podatku VAT na gaz ziemny. Wniosek składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
Wysokość świadczenia to równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy dołączyć:
-
fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy obejmujący okres dotyczący wniosku,
-
dowód uiszczenia zapłaty za fakturę.
Refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwie domowym w przypadku gdy:
a) głównym źródłem ogrzewania są urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi;
b) wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę w gospodarstwie:
– jednoosobowym nie przekracza 2100 zł
– wieloosobowym nie przekracza 1500 zł na osobę w rodzinie.
Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022 r. albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania.
Termin składania wniosków: do 29 lutego 2024 r. lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych. Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
-
od 1 stycznia do 31 lipca danego roku – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2021 r.,
-
od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2022 r.
Wnioski w formie papierowej i elektronicznej przyjmowane są przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świdnicy przy ul. Głowackiego 4. Można to zrobić osobiście, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub drogą elektroniczną (ePUAP). Informujemy, że wnioski składane drogą elektroniczną przez system ePUAP muszą mieć podpisane załączniki za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego.
Wzór wniosku do pobrania
WNIOSEK O WYPŁATĘ REFUNDACJI PODATKU VAT
PORADNIK - informacje dla wnioskodawcy
|