Przypominamy o możliwości, a także zachęcamy mieszkańców gminy Świdnica do założenia bezpłatnego profilu zaufanego. Już teraz wiele urzędowych spraw można załatwić przez internet wykorzystują w tym celu PROFIL ZAUFANY.
Do czego służy profil zaufany?
Jest to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji. Stanowi alternatywę dla płatnego podpisu kwalifikowanego, a także – co szczególnie ważne przy obecnej sytuacji epidemiologicznej – umożliwia załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.
Profil zaufany pozwala m.in. na:
- założenie Internetowego Konta Pacjenta, gdzie możemy przeglądać swoje recepty, upoważnić bliską osobę do wykupienia leków z e-recepty, sprawdzić wynik testu na koronawirusa, itp.
- wysłanie pisma ogólnego do urzędu,
- zgłoszenie narodzin dziecka,
- załatwienie spraw związanych z meldunkiem,
- wyrobieniem dowodu osobistego,
- wnioskami o świadczenie 500+,
- złożeniem deklaracji podatkowych,
- wypisu czy wyrysu działek budowlanych,
- wykonanie wszelkich czynności dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, takich jak: zawieszenie lub wznowienie działalności gospodarczej
- i innych.
W celu uzyskania profilu zaufanego należy złożyć odpowiedni wniosek poprzez ePUAP, po czym udać się z dowodem osobistym lub paszportem do punktu potwierdzającego.
Od października 2016 roku możliwe jest także potwierdzenie profilu zaufanego poprzez serwisy transakcyjne banków, m. In.: Alior Bank, PKO BP, ING BŚ, Millennium, mBank oraz Pekao, a także poprzez platformę Envelo. Ta forma potwierdzenia nie wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie czy punkcie potwierdzającym.
Istnieje także możliwość samodzielnego potwierdzenia swojego profilu w przypadku posiadaczy podpisu kwalifikowanego.
Profil zaufany jest ważny przez trzy lata, przy czym można go przedłużyć przez ePUAP.
|