Przypominamy, że już w najbliższą niedzielę 21. kwietnia 2024 r. odbędzie się druga tura wyborów samorządowych (wybory wójta gminy Świdnica). Głosowanie odbędzie się w tych samych lokala...
19 kwietnia 2024 r., w najbliższy piątek, o godzinie 16:00, w Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego odbędzie się oficjalne otwarcie wystawy „1939-1945. Lata, któr...
Ponad 4,2 mln zł. inwestujemy w Pszennie na przebudowę dróg na osiedlach domków jednorodzinnych w Pszennie wraz z budową kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego. 89 nowych punkt&o...
Oficjalne wyniki I tury wyborów samorządowych 2024 poznamy, zgodnie z przewidywaniami przewodniczącego PKW, najpóźniej w środę. Jak głosowała gmina Świdnica? Liczba uprawnionych do głoso...
WÓJT GMINY ŚWIDNICA ogłasza nabór wniosków na dofinansowanie wymiany systemów ogrzewania starego typu wykorzystujących paliwo stałe na ekologiczne źródła ciepła w ni...
WÓJT GMINY ŚWIDNICA ogłasza nabór wniosków na dofinansowanie do utylizacji wyrobów zawierających azbest w terminie od 2 kwietnia 2024 r. do 19 kwietnia 2024 r. Dofinansowan...
W dniu 06.03.2024 r. Wykonawca zadania pn. „Remont drogi krajowej nr 35 na odcinku Pszenno - Marcinowice w km 50+443 – 52+000”, tj. firma EUROVIA Polska S.A. ul. Irysowa 1, 55-040 Ko...
Z dniem 1 marca 2024 rozpoczyna się postępowanie rekrutacyjne oraz postępowanie uzupełniające do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę Świdn...
Starosta Świdnicki zawiadamia o rozpoczęciu prac geodezyjnych związanych z modernizacją ewidencji gruntów i budynków w obrębach ewidencyjnych: Bojanice, Krzyżowa, Makowice, Miłochó...
Wójt Gminy Świdnica ogłasza nabór wniosków na dofinansowanie do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków lub szczelnych zbiorników bezodpływowych w terminie od 19 lu...
Dodatek osłonowy to jednorazowa pomoc finansowa, którego celem jest częściowe zrekompensowanie wzrostu kosztów energii elektrycznej, cen gazu i żywności. Wnioski o wypłatę dodatku należy...
Początek roku to czas na rozliczenie deklaracji podatkowych PIT. Roczny podatek dochodowy nie trafia w całości do skarbu państwa, duża jego część zostaje przekazana do gminy, w której został ro...
Od 1 stycznia 2024 roku obowiązują nowe stawki podatkowe. Gmina Świdnica oferuje swoim podatnikom możliwość komfortowego złożenia deklaracji podatkowej bez konieczności wizyty w Urzędzie Gminy. Nie ma...
9 największych miast w Polsce korzysta już z usługi PRZYJAZNE DEKLARACJE. Do tego grona dołączyła gmina Świdnica oferując swoim podatnikom możliwość komfortowego złożenia deklaracji podatkowej bez kon...
Wójt Gminy Świdnica informuje o rozpoczęciu od dnia 08 sierpnia 2023 roku, inwentaryzacji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy...
Szanowni Państwo, przypominamy iż z dniem 1 września 2022 r. obowiązują nowe numery rachunków bankowych. Uprzejmie prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi w przypadku dokonywania pł...
Planujesz wymianę starego "kopciucha" na ekologiczne źródło ciepła, a może czeka cię termomodernizacja budynku. Sprawdź czy możesz skorzystać z dofinansowania w ramach programu "...
Debata nad raportem o stanie gminy, udzielenie wotum zaufania i udzielenie absolutorium wójtowi gminy Świdnica z tytułu wykonania budżetu gminy Świdnica za rok 2018 były jednymi z głównych punktów obrad IX Sesji Rady Gminy Świdnica.
W ostatniej nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym ustawodawca wprowadził instytucję raportu o stanie gminy. Ma ona stanowić podsumowanie pracy wójta w poprzednim roku kalendarzowym. Jest to pierwszy tak obszerny dokument obejmujący analizę wielu dziedzin funkcjonowania samorządu gminy Świdnica. Pragnę w tym miejscu podziękować kierownikom, pracownikom oraz dr Jerzemu Tutajowi wraz z całym jego zespołem za półroczną współpracę przy jego opracowaniu. Myślę, że jest to dokument, który będzie służył wszystkim i będzie doskonałym materiałem porównawczym dla przyszłorocznego raportu – podkreślała wójt gminy Teresa Mazurek.
Główną osią raportu jest strategia rozwoju gminy oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Raport o stanie Gminy Świdnica 2018, opracowany zgodnie z nowelizacją Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, stanowi dokument otwarcia dla kolejnych raportów o stanie gminy, które rokrocznie będą przedstawiać podsumowanie działalności wójta, a w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu partycypacyjnego. Przedmiotowy dokument, w postaci zestawienia najważniejszych danych o samorządzie, stanowi swoiste kompendium wiedzy o sytuacji na terenie gminy. Raport zawiera szczegółowe informacje o wielu dziedzinach ważnych dla funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego i w syntetycznym ujęciu wskazuje jej główne uwarunkowania przestrzenne oraz tendencje rozwojowe. Porównanie z latami poprzednimi daje natomiast możliwość analizy zmian społeczno-gospodarczych, które dokonały się na przestrzeni lat, oraz zachodzących tendencji rozwojowych – mówiła wójt gminy.
Prezentacja aktualnej, wewnętrznej i zewnętrznej, sytuacji gminy w poszczególnych dziedzinach funkcjonowania pozwala również wskazać wyzwania, jakie stoją przed jednostką w kolejnych latach. Dokument Raportu będzie więc przydatny przy kształtowaniu polityk rozwoju przestrzennego i społeczno-gospodarczego gminy oraz przy opracowywaniu analiz i studiów dla potrzeb władz samorządowych. Raport będzie stanowić narzędzie zarządzania umożliwiające efektywne planowanie, alokację środków, okresową ocenę i dostosowanie podejmowanych działań zgodnie ze zmieniającymi się warunkami społeczno-gospodarczymi i zdiagnozowanymi potrzebami. Zawarta w nim wielowymiarowa analiza pozwalająca na identyfikację sił, słabości, szans i zagrożeń rozwoju gminy może również zostać wykorzystana w dalszej analizie strategicznej. Natomiast wskazane inwestycje i działania zrealizowane w 2018 roku prezentują działalność wójta podejmowaną w zakresie rozwoju gminy oraz realizacji polityk, programów, strategii, uchwał rady gminy i budżetu partycypacyjnego.
Raport o stanie gminy Świdnica zawiera wielowymiarową analizę społeczną, ekonomiczną, przestrzenną, infrastrukturalną i instytucjonalną oraz szczegółowe informacje o wielu dziedzinach ważnych dla funkcjonowania gminy. Obejmuje między innymi prezentację procesów zachodzących w gospodarce narodowej z uwzględnieniem zjawisk istotnych z punktu widzenia rozwoju: procesów demograficznych, tendencji na rynku pracy i zachowań podmiotów gospodarczych. W 14 blokach tematycznych prezentuje on informacje o stanie zagospodarowania i trendach rozwojowych oraz porównuje je do wielkości powiatowych, regionalnych i krajowych. Informacje zostały podzielone na bloki tematyczne obejmujące takie obszary jak:
środowisko przyrodnicze
demografia i mieszkalnictwo
gospodarka i rynek pracy
oświata i wychowanie
kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
turystyka, sport i rekreacja
ochrona zdrowia
pomoc społeczna i bezpieczeństwo publiczne
komunikacja i transport
infrastruktura techniczna
współpraca wewnętrzna i zewnętrzna
planowanie przestrzenne
gospodarka finansowa i wartość mienia
system zarządzania strukturami samorządu
Analizowane obszary zawierają ponadto informację na temat. finansowania. Statystyczny obraz gminy zaprezentowany został w oparciu o zestaw wskaźników zarówno w układzie tabelarycznym, jak i w postaci wykresów. Raport o stanie gminy został opracowany przy wykorzystaniu najbardziej aktualnych danych pochodzących ze statystyki publicznej (GUS, BDL) oraz w oparciu o informacje i materiały uzyskane z działów urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych i innych instytucji działających na terenie gminy. Ocena zjawisk i zmian zagospodarowania dokonana została poprzez porównanie stanu z obecnego, tj. głównie roku 2018 lub 2017 przy braku dostępu do aktualniejszych danych, ze stanem z roku 2012. Pozwoliło to na przedstawienie aktualnej informacji o stanie zagospodarowania i rozwoju społeczno-gospodarczym jednostki terytorialnej oraz wskazanie najistotniejszych tendencji zmian zachodzących na jej terenie.
W debacie nad Raportem wzięli udział przewodniczący komisji tematycznych Rady Gminy Świdnica wraz z przewodniczącą rady oraz jej wiceprzewodniczącymi.
Kolejnym punktem w porządku obrad było głosowanie nad absolutorium poprzedzono rozpatrzeniem sprawozdania i oceny z wykonania budżetu gminy Świdnica za rok 2018. Budżetowe sprawozdanie pozytywnie zaopiniowała komisja rewizyjna Rady Gminy Świdnica, a jej przewodniczący Roman Jadach złożył wniosek o udzielenie absolutorium wójtowi gminy Świdnica Teresie Mazurek.
Ze sprawozdania RIO wynika, że:
prognozowane dochody ogółem w wysokości 90.675.433,02 zł zrealizowano w kwocie 84.037.643,22 zł, co stanowi 92,68% planu, z tego: dochody bieżące 70.826.075,67 zł, dochody majątkowe 13.211.567,55 zł, w tym ze sprzedaży majątku w kwocie 918.322,65 zł.(54,34 % planu)
planowane wydatki ogółem w wysokości 103.190.701,02 zł zrealizowano w kwocie 95.573.900,83 zł, co stanowi 92,62% planu, z tego wydatki bieżące 63.693.126,42 zł, wydatki majątkowe 31.880.774,41 zł. Wykonanie wydatków majątkowych wyniosło 92,99%, a ich udział w wydatkach ogółem 33,36%. W roku budżetowym wyemitowano obligacje komunalne w wysokości 13.500.000,00 zł. Wynik operacyjny budżetu, stanowiący różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi jest wielkością dodatnią i wynosi 7.132.949,25 zł przy planowanej dodatniej jego wartości 5.416.288,22 zł.
Zadłużenie gminy na koniec okresu sprawozdawczego z tyt. pożyczek, wyemitowanych obligacji komunalnych stanowi 46,04 % wykonanych dochodów 2018 r. Wymagalne zobowiązania nie wystąpiły. Przy formułowaniu pozytywnej opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2018 rok Skład Orzekający kierował się podstawowym kryterium jakim jest przestrzeganie prawa przy wykonywaniu budżetu gminy, wskazując jednocześni , iż ocena wydatkowanych środków pod kątem celowości i gospodarności należy do wyłącznej właściwości organu stanowiącego.
Pragnę podziękować Radzie Gminy Świdnica, kierownictwu oraz wszystkim pracownikom Urzędu Gminy Świdnica za kolejny rok dobrej współpracy. Absolutorium udzielane jest wójtowi gminy, ale jest to praca zespołowa i za to raz jeszcze dziękuję. Rok 2018 był rekordowym pod względem nakładów na inwestycje, które z pewnością będą służyły mieszkańcom naszej gminy – mówiła Teresa Mazurek, podczas sesji absolutoryjnej.
Udzielone przez radnych Teresie Mazurek absolutorium, jest 16 z tyt. wykonania budżetu, a 17 w dotychczasowej historii na stanowisku wójta.