Ekostragany, możliwość rodzinnego przygotowania pierogów, komponowanie zdrowego jadłospisu, pokaz wytwarzania masła metodą tradycyjną – to jedne z wielu atrakcji, które przygotowali organizatorzy wielkiego festynu ZDROWA ŻYWNOŚĆ I RUCH. Dyrektor i Rada Rodziców działająca przy SP w Pszennie zapraszają 30.05.2015 r. od godz. 14 na teren kompleksu oświatowego w Pszennie.
Na terenie boiska będą rozmieszczone stoiska przygotowane przez mieszkańców miejscowości z terenu gminy Świdnica (w tym rodziców uczniów) oraz nauczycieli. Działania na poszczególnych stoiskach będą odbywać się równolegle. Wszelkie produkty powstające na straganach będą tworzone przy udziale uczestników festynu. Każdy będzie mógł sprawdzić swoje umiejętności, spróbować gotowych produktów, zaczerpnąć pomysły i inspiracje do własnych prozdrowotnych działań – mówi dyrektor szkoły, Tadeusz Szarwaryn.
Lp.
|
Nazwa
|
Odpowiedzialny
|
Opis działań
|
1.
|
- Uśmiechnięte kanapeczki „Wesoła pajdka”
- Słodyczki podwieczorkowe
|
Małgorzata Pizuńska (nauczyciel)
|
Wspólne przygotowywanie „uśmiechniętych” kolorowych kanapeczek na bazie naturalnego, domowego chleba, z wykorzystaniem świeżych warzyw, jajek i innych naturalnych produktów.
Wykonywanie deserów i słodkości, których podstawę stanowić będą produkty
z gospodarstwa jednego z uczniów (mleko, śmietana).
|
2.
|
Smaczne pierożki
3 x Z „Zrób, zaklej, zjedz”
|
Boleścin
|
Panie (mamy uczniów) pokażą i nauczą, jak zrobić ciasto na pierogi oraz zaprezentują rozmaite farsze. Zorganizowany zostanie także konkurs na najładniejszy pierożek. Dzieci będą wykonywać artystyczne pierogi zdobione wg własnego pomysłu.
|
3.
|
LIPNA WIOSKA
- Wesołe pszczółki
„Miód + woda + lebioda”
- Domowy chleb i bułeczki „Czym chata bogata”
|
Grodziszcze
|
- Szerzenie wiedzy na temat procesu powstawania miodu, jego gatunków oraz zastosowania. Informacje dotyczące wykorzystania kwiatu lipy – wykorzystanie ulotek i plakatów.
- Prace plastyczno-techniczne - wykonywanie pszczółek m.in. z plastikowych butelek.
- Degustacja miodów.
- Degustacja różnych rodzajów chleba domowego ze smalcem lub masłem własnej roboty i kiszonym ogórkiem.
-Pokaz wytwarzania masła metodą tradycyjną. „Instrukcja” kiszenia ogórków.
|
4.
|
Słoiczkowe przetwory „Zdrowo zakręceni”
|
Bystrzyca Górna
|
- Informacje dotyczące tego co, jak i na jak długo można zamknąć w słoikach (ulotki, plakaty, banery).
- Degustacja przetworów.
- Udostępnienie przepisów na rozmaite przetwory. Propagowanie zwyczaju tworzenia domowych marynat.
|
5.
|
Energiczny jadłospis
„Jestem tym, co jem”
|
Agata Kozłowska (nauczyciel przyrody)
|
- Komponowanie zdrowego jadłospisu na cały tydzień pod kierunkiem nauczyciela przyrody.
- Omówienie wartości odżywczych poszczególnych składników i potraw.
- Tworzenie jadłospisu dla sportowca.
|
6.
|
Nowalijki na parapecie
|
Pszenno
Mirosława i Roman Jadachowie
|
Informacje jak wyhodować w domowych warunkach nowalijki i inne rośliny (np. szczypior, rzeżuchę, pietruszkę, zioła
w doniczkach), do czego użyć wyhodowane rośliny. Wykonanie surówek i innych potraw z wykorzystaniem tzw. zieleniny.
|
7.
|
Ogrodnictwo + rolnictwo
|
Wilków
Monika i Rafał Dudziakowie
Dorota Sierzputowska
(nauczyciel)
|
- Zabawy sprawnościowo-zręcznościowe:
rzut ziemniakiem do wiaderka (kosza), wyścigi szeregów w workach ziemniaczanych, „sadzenie i zbieranie” rzodkiewek, ziemniaków itp.
- Konkurs na najdłuższą ziemniaczaną obierkę.
- Wykonywanie pieczątek z ziemniaka.
- Przygotowanie zdrowego kisielu ze skrobi połączone z degustacją (przepis na ulotkach).
|
8.
|
Zdrowie rośnie obok nas „Chata zielarki”
|
Aneta Pilarska
(nauczyciel)
|
- Poznawanie ziół i innych roślin o właściwościach leczniczych lub zdrowotnych (np. czarny bez, chrzan, sosna, szczaw, liście wiśni, mięta, rumianek, pokrzywa, mlecz, kwiat lipy).
- Zgadywanki, układanki, puzzle służące nauce rozpoznawania roślin i ich właściwości oraz czasu zbiorów.
- Co zrobić z…?, czyli układanie przepisów kulinarnych z wykorzystaniem ziół.
|
W zdrowym ciele zdrowy duch – do tego konieczny jest ruch!
Równolegle do działań związanych ze zdrowym żywieniem w różnych miejscach na terenie szkoły będą zorganizowane punkty promujące ruch i wszelkie formy aktywności fizycznej.
Lp.
|
Nazwa
|
Odpowiedzialny
|
Opis działań
|
1.
|
„Namiocik zdrowia”
|
Studenci wydziału wojskowo-lekarskiego Uniwersytetu Medycznego
w Łodzi
|
- Konkurencje sprawnościowe.
- Pokaz akcji ratowniczej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Testy sprawnościowe i wydolnościowe, pomiar ciśnienia i tętna.
- Omówienie leczniczego i dietetycznego składu posiłków.
- „Jak się dostać na sam szczyt?” – drabina sprawnościowa.
|
2.
|
Szczęśliwe kurki
„Ale jaja”
|
Pszenno
Dariusz Szczepanik
Anna Ostafińska
(nauczyciel)
|
- Zabawy i konkurencje z jajkiem i kurą w roli głównej, takie jak: wyścigi w szeregach z jajkiem na łyżce, „Kurki dziobią ziarno” (oddzielanie ziarna od innych drobnych elementów), kogel-mogel, oddzielanie białka od żółtka, rodzinne bicie piany z białek (dziecko +tata).
- Propozycje przepisów kulinarnych z jajkiem jako głównym składnikiem.
|
3.
|
Ruch i moc
„Nie komputer, lecz chęć szczera zrobi z siebie supermana”
|
Świdnicki Klub Piłki Ręcznej
Patryk Dębowczyk (nauczyciel wf)
|
- Pokaz treningu drużyny piłki ręcznej.
- Rozmowy, zdjęcia ze sportowcami.
- Pokaz gry w piłkę ręczną.
- Mecz „Piłkarze kontra reszta świata”, czyli zmagania sportowców z reprezentacją uczniów
i rodziców.
- Mecz w piłkę siatkową.
|
4.
|
Relaks po treningu
|
Alicja Gaik
|
- Pokaz masażu w wykonaniu profesjonalnej masażystki (mamy jednego z uczniów).
- „Rozmasuj siniaka na bolącym kolanie, nie łykaj tabletki przeciwbólowej” – rozmowy z rodzicami, ulotki informacyjne, poradnictwo dot. masażu i radzenia sobie z wszelkimi kontuzjami.
|
5.
|
Rusz głową i nie siedź w domu
|
Anna Gączkowska
(nauczyciel)
|
Szukanie odpowiedzi na pytanie „Dokąd się wybrać w wolnym czasie?” Wspólne planowanie wypraw pieszych i rowerowych po okolicy. Tworzenie tras na podstawie map i planów. Omówienie zasad przygotowania się do wyprawy (odpowiedni strój, prowiant, konserwacja sprzętu itp.)
|
6.
|
Mamo, tato! Ruszajmy się razem
|
nauczyciele wychowania fizycznego
|
Zabawy całych rodzin. Konkurencje sprawnościowe opracowane przez nauczycieli wf-u, w których udział wezmą dzieci i ich rodzice.
|
|