Dla większości dzieci i młodzieży ferie zimowe to czas zasłużonego wypoczynku. Jednak uczniowie z Gimnazjum im. Unii Europejskiej w Lutomi Dolnej postanowili ten okres przeznaczyć na inwestycję w wiedzę z zakresu ekonomii. Po raz drugi uczestniczą w projekcie „Na Własne Konto", finansowanym z Europejskiego Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
W pierwszym tygodniu ferii, tj. od 19 do 23 stycznia br. grupa 16 gimnazjalistów pod opieką nauczycielki Edyty Zerki i studentki Roksany Smoleń uczestniczyć będzie w zajęciach z przedsiębiorczości i ekonomii. Poprzez zabawę i gry edukacyjne uczestnicy programu poznają podstawowe pojęcia i narzędzia ekonomiczne, które w założeniu umożliwią im lepszy start w dorosłe życie. Uczniowie odwiedzą bank, gdzie zapoznają się z działalnością instytucji oraz z zasadami korzystania z oferty usług bankowych. Podstawy przedsiębiorczości młodzi ludzie poznają w przedsiębiorstwie, gdzie będą mieli możliwość zobaczyć jak działa firma – mówi dyrektor Elżbieta Marcińska.
Podczas II semestru uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę w praktyce przygotują pracę konkursową - młodzieżową gazetkę ekonomiczną skierowaną do społeczności lokalnej oraz mini biznes plan jej wydania. Autorzy najlepszych prac zostaną zaproszeni na finał konkursu do Warszawy, gdzie będą rywalizować o roczne stypendia edukacyjne.
Zdaniem gimnazjalistów wśród najciekawszych tematów, poruszanych podczas pierwszej edycji programu znalazły się tematy związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej, sposobami oszczędzania i inwestowania w banku, budżetem domowym oraz wyborem szkoły i zawodu. Gimnazjum w Lutomi Dolnej od kilkunastu lat prowadzi giełdę edukacją, a realizacja programu „Na własne konto” doskonale wpisuje się w te właśnie działania – dodaje wójt gminy Teresa Mazurek.
Celem programu „Na Własne Konto" jest:
- poszerzanie wiedzy ekonomicznej uczniów,
- kształtowanie podstaw przedsiębiorczości,
- przekazanie umiejętności świadomego planowania własnej ścieżki zawodowej,
- zmniejszenie dysproporcji w znajomości narzędzi finansowych pomiędzy młodzieżą miejską, a młodzieżą pochodzącą z terenów wiejskich.
„Na Własne Konto" to program edukacji ekonomicznej, skierowany do uczniów gimnazjów z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Realizowany jest we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej i Fundacją na Rzecz Rozwoju Wsi „Polska Wieś 2000" im. M. Rataja. Na realizację całego programu gimnazjaliści z Lutomi Dolnej wraz z opiekunami wykorzystają kwotę 5 tys. zł.
HARMONOGRAM WARSZTATÓW „NA WŁASNE KONTO”
PODCZAS FERII ZIMOWYCH 19.01 – 23.01.2015 R. W GODZ. 8.30 – 13.30
W GIMNAZJUM IM UNII EUROPEJSKIEJ W LUTOMI DOLNEJ.
19.01.2015 - Moduł I Postawa przedsiębiorcza
- Zapoznanie się z celami projektu, regulaminem konkursu, ustalenie zasad spotkań.
- Lista obecności – codziennie
- I test wiedzy dla uczniów – podstawowe zagadnienia ekonomiczne.
- Ćw. 1. Zabawa integracyjna
- Ćw. 2. Gra dydaktyczna – rynek jabłek
- Wizyta u przedsiębiorcy – „DABROBAU” Opoczka 10
20.01.2015 - Moduł I Postawa przedsiębiorcza
- Ćw. 3. Podstawowe pojęcia ekonomiczne (rynek, popyt, podaż, cena, przedsiębiorca)
- Ćw. 4. Cechy osoby przedsiębiorczej.
- Ćw. 5. Od zainteresowań do zawodu.
- Ćw. 6. Lokalny rynek pracy.
- Ćw. 7. Rozmowa z kandydatem do pracy
- Ćw. 8. Moje plany.
21.01.2015 - Moduł II. Aktywność gospodarcza
- Ćw.1.Co zależy od Ciebie? Zabawa integracyjna
- Ćw. 2. Fabryka książek – gra dydaktyczna
- Ćw. 3. Zabawki, czyli o tym jak firmy osiągają zysk- gra dydaktyczna.
- Ćw. 4. Jak założyć i prowadzić firmę? - pogadanka
- Ćw. 5. Plusy i minusy prowadzenia działalności gospodarczej – argumenty „za” i „przeciw”.
- Ćw. 6. Planowanie działalności gospodarczej w lokalnym otoczeniu. Biznesplan przykładowej działalności.
- Wizyta w banku PKO BP w Świdnicy ul. Rynek 30
22.01.2015 - Moduł III Pieniądze i bankowość
- Ćw. 1. Barter – gospodarka bez pieniędzy
- Ćw. 2 W banku – mapa skojarzeń.
- Ćw. 3. Mam konto w banku – co to znaczy?
- Ćw. 4. Rola banku centralnego w gospodarce - plakat, krzyżówka, mini konkurs.
23.01.2015 - Moduł IV Oszczędzanie i inwestowanie
- Ćw. 1. Budżet a sposoby oszczędzania – gra dydaktyczna.
- Ćw. 2. Oszczędzamy w banku – analiza filmu.
- Ćw. 3. Produkty bankowe dla oszczędzających – „za” i „przeciw”.
- Ćw. 4. Reklamujemy oszczędzanie – plakat reklamowy, ulotka.
- Ćw. 5 Nasz bank – wybór oferty bankowej – gra symulacyjna.
- II test wiedzy dla uczniów – podstawowe zagadnienia ekonomiczne.
|